פאזל אסטרטגי מעורר השראה
סיפור מקרה (case study) - מרכז שניידר לילדים מקבוצת כללית
בניסיון להתמודד עם הצרכים המשתנים והמורכבים ארגונים היום מעצבים את תמונת העתיד שלהם בתהליכים דינמיים וגמישים, מתכננים לטווח בינוני ונשארים פתוחים וקשובים לסביבה שלהם במטרה להיענות הכי נכון והכי מהר להתפתחויות בתחומם, האנושיים, הטכנולוגיים, הרגולטורים והגלובלים, תוך שהם מתמודדים עם הצורך לקבל החלטות גם בתנאים של אי וודאות.
כשהנהלת בית החולים שניידר החדשה נכנסה לתפקידה נבחרה חברת TACK ללוות אותם בעיצוב תמונת העתיד של המרכז הרפואי שכבר היום הינו מהמובילים בעולם בתחומו.
אתגר עיצוב האסטרטגיה בארגונים מצליחים ומובילים הוא תמיד מורכב יותר, ונדרשת השראה, חשיבה מעמיקה, שיתוף של כלל המוחות המבריקים בארגון ותהליך פתוח, שקוף ומאפשר.
לפניכם חקר מקרה (CASE STUDY) הממחיש כיצד מצליחה TACK לבסס אסטרטגיה ייעודית ללקוח - שלב אחר שלב.
ד"ר איתן אור מנכ"ל TACK אסטרטגיות צמיחה, משתף בגיבוש תמונת העתיד והאסטרטגיה החדשה- תהליך שיצא לדרך ברוח החזון של מנהלת ביה"ח ד"ר אפרת ברון הרלב ובהשתתפות פעילה של רבים מצוות בית החולים.
הילד בן 30, אך אין לו חום גבוה – וגם אם יש, הוא מטופל בידיים הכי טובות שאפשר.
''בשלושים שנותיו, מרכז שניידר הגיע להישגים יוצאי דופן: זה קרה בזכות צוות מדהים וגישה מיוחדת, אבל לא פחות מכך בזכות תהליכי עבודה מצוינים וקביעת אסטרטגיה ברורה וניתנת ליישום. עכשיו אנו ממשיכים עם זה הלאה, כעוד חוליה בשרשרת – מוסיפים ומחדשים בזכות העוצמות הקיימות של בית החולים כדי לבנות המשכיות ועתיד מתקדם'', אומר ד''ר איתן אור, מנכ''ל TACK ''זו לא מהפכה, ואנו לא בונים יש מאין. שניידר הוא מרכז רפואי חזק ומוביל, כאשר המטרה שלנו היא לאפשר להנהלת בית החולים לקחת את כל האיכויות הללו צעד נוסף קדימה''.
הניסיון המקצועי של TACK פגש בחזון הסוחף של ד''ר אפרת ברון הרלב, שאומר בפשטות: אנחנו בית חולים אחד, יחיד ומיוחד לילדים, שיודע ושואף לעשות בכל תחום את המעל ומעבר.
המטרה המוגדרת שגובשה בשיח משותף נועדה לבסס את המרכז כאחד מהטובים בעולם, כמודל בינלאומי של מצוינות.
''בנינו פאזל אסטרטגי, שבנוי מחמישה מוקדי עשייה משמעותיים ומדבר בשפת הילדים – השפה שבה אנחנו רוצים לדבר ולהישמע'', מוסיף ד''ר אור. ''חשוב לנו להביט לילדים בעיניים, לדבר איתם בשפתם, לזכור תמיד שהמשפחה היא מרכיב קריטי בבריאות הילד – ולהוביל את רפואת הילדים לשיח ישיר עם הילד לצד השיח עם הוריו''.
1. כולם ביחד חושבים עליי
למוקד הראשון קראנו ''כולם ביחד חושבים עליי'', במסגרתו הושם דגש על בניית טיפול באופן מדויק ומותאם אישית, המבוסס על ידע, גנטיקה, רשומה רפואית אישית, וכל מה שנגזר מכך בשילוב פעילות מקצועית רב-תחומית ומורכבת.
הרעיון הבסיסי אותו הגדירו ב-TACK במסגרת מוקד עשייה זה, נועד להציב את הילדים והטיפול הרפואי בהם כפעילות הליבה של המרכז.
2. בדיוק בשבילי
המוקד השני הוא מערך השירות לילד - פיתוח כלים המדברים בשפתם של הילדים. ''המטרה היא לספק לילד, עוד לפני הגעתו לשניידר ועד לחזרתו הביתה מבית החולים, מסע בריאותי-טיפולי, שלוקח בחשבון גם את כלל הרצונות והחוויות שלו כאדם צעיר, ולא רק את ההתייחסות אליו כחולה או כמטופל'', מבהיר ד''ר אור. ''כדי לחדד את השפה הזו ולדייק אותה הוחלט על הקמת מועצת ילדים והורים, שתלווה את המרכז לאורך כל התהליך''.
3. הכי חדש, הכי חכם
מוקד עשייה זה, כשמו כן הוא, דוגל בפיתוח בית החולים דרך חדשנות, יזמות ומחקרים פורצי דרך. כחלק מכך, הוחלט על הקמה של חממה שתייצר אקו-סיסטם של חדשנות בשיתוף עם חברות סטארט-אפ, לצד עידוד יוזמות חדשניות בכל הצוותים. יוזמה נוספת בתחום זה עוסקת בהזמנת הילדים לנסח שאלות מחקריות מתוך זווית הראייה שלהם.
4. משחקים בחוץ
מרכז שניידר מגדיר את עצמו ''כבית חולים פורץ גבולות'', וככזה הושקעה מחשבה רבה לאורך תהליך הייעוץ בביצוע צעדים שיבטאו פריצת גבולות פיזיים – החל מטלרפואה וחדרי בדיקות וירטואליים לילדים מהארץ ומהעולם, דרך פיתוח שיתופי פעולה חוצי גבולות, ועד לחיבור לקהילה ולצוותים אחרים המטפלים בילדים במרכזי מומחיות איכותיים, כולל אירוח כנסים בינלאומיים.
5. כסף ואהבה - שניידר כמותג
אי אפשר בלי אהבה, אבל גם קשה מאוד בלי כסף. תחום זה כולל יוזמות מגוונות הקשורות לפיתוח עסקי וההון האנושי גם יחד. המודל – שיתופי פעולה עסקיים וחיפוש מתמיד אחר משאבי מימון חדשים, כגון הקמת קרן מחקר של בית החולים שתפקידה לקדם את המותג 'שניידר', גם על סמך הרגש שהוא מעורר.
להפוך אסטרטגיה למציאות
ידוע כי אסטרטגיה ללא תוכנית יישומית – לא מחזיקה מים. לכן הוחלט בתהליך להוסיף תשתיות ניהול ותוכניות עבודה מפורטות ויישומיות. כך לדוגמה, יתווספו לבית החולים תפקידים חדשים הקשורים בחדשנות, בפיתוח עיסקי, בחוויית המטופל ועוד.
בתהליך גיבוש האסטרטגיה מאות עובדים השיבו לשאלונים והשתתפו למעלה מ-150 אנשי צוות מכל התפקידים והסקטורים. הנהלת שניידר הובילה תהליך משתף המבוסס על חכמת העובדים ועל ההון האנושי הקיים בו. הוקמו עשרה צוותי חשיבה ופותחו 25 פרוייקטים יישומיים אותם ממשיכה TACK ללוות.
לאירוע השקת האסטרטגיה קראנו "מחברים זכוכית, רוח ואבן" וחיברנו את התהליך האסטרטגי לפתיחת המבנה החדש של בית החולים
מודל TACK אסטרטגיות צמיחה לעיצוב אסרטגיה דינמית
היכולת לתכנן אסטרטגיה גמישה בתנאי אי וודאות, מבוססת על ארבעה שלבים של מיפוי, סיעור, בחינה "בקטן", הרחבה והטמעה.
הרחבה על אסטרטגיה דינמית ומהירה
פורסם בדצמבר > פורסם באוקטובר 2021 בפאזל - עיתון מרכז שניידר לרפואת ילדים ב- 23 בדצמבר 2021 במגזין ייעוץ ואסטרטגיה של TheMarker וב- TheMarker